19/06/2007

Vlootplan loodsdiensten in duigen

Het samenvoegen van de twee posten voor de beloodsing van zeeschepen in de Schelde-monding benoorden Knokke-Heist gaat niet door. Het Vlaams en Nederlands loodswezen blijven elk een loodspost bedienen. Het idee, afgekeken van de Elbe-monding bij Hamburg, was zo logisch als wat. Het Vlaams en Nederlands loodswezen moeten hun vloot vernieuwen. Dat was hét moment om - ondanks de historische, politieke en culturele verschillen - samen op te trekken en de twee loodsposten in de Westerscheldemonding tot één terug te brengen.

Het plan was te gaan werken met één centraal gelegen moederschip. Kleinere vaartuigen zouden loodsen vandaar naar de zeeschepen brengen en van boord halen. Op jaarbasis zou dit miljoenen euro's besparen. Het mag niet zo zijn. De Vlaamse overheid - waaronder de Vlaamse loodsdienst valt - heeft besloten de eigen loodspost voor Oostende te handhaven. Vakorganisaties van loodsen en ondersteunend personeel vreesden verlies van werkgelegenheid en te lange vaartijden in het nieuwe concept. De vloot wordt wel vernieuwd. Vlaanderen schaft een moederschip aan en drie kleinere vaartuigen; allemaal swaths, schepen met twee rompen, zoals de veerschepen Vlissingen-Breskens. Die zijn bij hoge golfslag nog stabiel. Dure beloodsingen met helikopters kunnen dan vervallen.