14/01/2008

Laatste week voor "lichtzoekende" Impressionisten in Knocke & Heyst

De Impressionisten zijn hun laatste week ingegaan. Nog tot zondag 20 januari kan men de succesvolle kunsttentoonstelling bezoeken in het cultureel centrum Scharpoord in Knokke-Heist. De meer dan 250 schilderijen tonen de badplaatsen in hun prille begin, Heyst als vissersdorp en Knocke als landbouwgehucht.

In zijn nieuwsjaarsinterview met Gina Leese zei burgemeester Lippens dat de Impressionisten bij ons niet alleen geschikte onderwerpen kwamen zoeken, maar ook de speciale kwaliteit van het "licht"; net zoals ze dat deden in Italië. De familie Lippens betreurt het trouwens dat ze zelf zo weinig werken uit die periode in bezit hebben. De burgemeester zelf heeft twee schilderijen, en Maurice Lippens slechts één van de Impressionisten.

De Impressionisten schilderden hun werken hier tussen 1870 en 1914, en zijn naast hun artistieke waarde iconografisch belangrijk op vlak van de lokale geschiedenis. De tentoonstelling beslaat de volledige bovenverdieping van Scharpoord met meestal werken afkomstig uit privé-verzamelingen. Opmerkelijk zijn de tekeningen van de Oostenrijker Karl Mediz die in 1889-90 heel wat bewoners van de wijk “Oud Zoute” op papier zette. We zien er ook enkele merkwaardige zichten van Knocke, uniek in zijn soort. Dat heel wat Duitse schilders afzakten naar de Belgische Oostkust bewijst het vele werk van Paul Baum, die zich zelf te Knokke liet domiciliëren in 1890. Uit het museum te Kassel in Duitsland werden een tiental doeken in bruikleen gegeven, specifiek te Knokke en St-Anna-ter-Muiden geschilderd eind 19de eeuw. Onze aandacht gaat ook Alfred Verwee en Paul Parmentier, maar vooral naar zoon Jean Parmentier, die als interbellumschilder zijn zus Suzanne afbeelde op een golfbreker en op het strand te Knokke, kort voor WO I. Stuk voor stuk meesterwerkjes uit private collecties. Een van de blikvangers van de tentoonstelling is Anna Boch, enige dame uit de kunstenaarskring “Les XX”. Ze verbleef geregeld aan de Oostkust en schilderde in het Oud Zoute, het Hazegras als Knocke-dorp. We zien er duidelijk haar overgang naar de impressionistische toets. Jan Verhas schilderde in augustus 1894 de processie in de Kerkstraat te Heist, meteen het grootste en belangrijke werk van de tentoonstelling. Het doek toont op een sociaal-realistisch manier de personages van de processie in een straatbeeld die nu nog deels herkenbaar is. De typische vissersvaartuigen op het strand van Henri Permeke genieten eveneens grote bijval. Verder is er werk van Jean Gouweloos, Emmanuel Viérin, Frans Courtens, Willy Schlobach, Ernest Blancgarin, Leon Phillipet, Willem Roelofs, August Danse, Louis Ludwig, Louis Artan, Felicien Rops, Willem Delsaux, Willy Finch, Rodolphe Wytsman e.v.a Sincfala, museum van de Zwinstreek, organisator, nam de beslissing de informatieve catalogus te herdrukken wegens de grote interesse van de bezoekers. Naast de afbeeldingen van alle tentoongestelde werken is een deel gewijd aan de biografie van meer dan 250 kunstenaars; alsook zijn er en tiental rubrieken over belangrijke schilders die te Knocke en Heyst actief waren. Het 224 blz. tellende boek is rijk geïllustreerd en een aanrader voor al wie van “impressionisme” houdt.

Nog dagelijks toegankelijk van 10 tot 18.00 u tot en met 20 januari.