30/06/2007

Kruzenshtern volgende week in Zeebrugge

Van 5 tot 9 juli ligt komt de historische Russische viermaster Kruzenshtern naar Zeebrugge om de honderdste verjaardag van de haven te vieren. Wie dat wil, kan zelfs meevaren met het indrukwekkende zeilschip. De Russische viermaster Kruzenshtern wordt een van de grote blikvangers op de festiviteiten voor de viering.

Geschiedenis

De 'Kroezensjtern' (Крузенштерн) is een Russische stalen viermastbark, genoemd naar de Russische ontdekkingsreiziger Adam Johann von Krusenstern. Het is na de Sedov het grootste traditionele zeilschip ter wereld dat nog vaart. De thuishaven is Kaliningrad. Het schip liep op 11 juni 1926 als Padua van stapel op de Tecklenborgwerf in Wesermünde (Bremerhaven). Het was het laatste zeilende vrachtschip dat werd gebouwd. Het werd onder meer gebruikt om graan, kolen en salpeter naar Belgische havens te vervoeren. Na afloop van de Tweede Wereldoorlog werd de Padua op 12 januari 1946 overgedragen aan de Sovjet-Unie, als onderdeel van herstelbetalingen. Het schip werd omgedoopt in Kroezensjtern en kwam in 1955 als opleidingsschip in dienst bij de Russische marine. In 1959-1961 lag de Kroezensjtern in Kronstadt bij Sint-Petersburg, en werden onder meer twee hulpmotoren ingebouwd. Sinds 1966 is het eigendom van het Russische ministerie voor visserij, dat het gebruikt als opleidingsschip.

In Zeebrugge

De Kruzenshtern, 114 meter lang met masten van 50 meter hoog, meert op 5 juli aan in onze Oostkusthaven. Tussen 5 en 8 juli is het tachtig jaar oude schip toegankelijk voor bezoekers. Aan boord circa 220 bemanningsleden, van wie er 68 vast zijn. 'Het is een unieke kans om deze kathedraal van de zee te komen bezoeken', zegt Etienne Vos van de Tall Ship Friends, een vereniging die grote schepen als de Kruzenshtern tracht te steunen in hun onderhoud. Wat dat onderhoud kost handenvol geld. 'Het dek van het schip is vernieuwd, maar dat heeft 500.000 euro gekost. Door die hoge kosten is het onduidelijk hoe lang de Kruzenshtern nog in de vaart zal blijven. Veel kans dat dit de laatste keer is dat men het schip in België kan zien.'