4/09/2007

Paul D'Hoore zingt 'Allez Maurice' voor Lippens van Fortis

De onvolprezen Vlaamse acteur, entertainer en presentator Frank Dingenen heeft ook enkele liedjesteksten geschreven én gezongen, schrijft Paul D'Hoore. In 1988 kende hij zijn eerste succes als zanger met de nummers ‘Allez Maurice’ en ‘Liever Armand Pien’. ‘Allez Maurice’ gaat over “de Belgische Poupou”, een onfortuinlijke wielrenner die – zoals destijds de Fransman Raymond Poulidor – nooit een koers wint en altijd strandt op de tweede plaats.
Ik zou dat supporterslied vandaag willen opdragen aan Maurice Lippens, de voorzitter van
Fortis. Let wel: Maurice Lippens is zeker géén Poupou. Maurice Lippens neemt nóóit genoegen met de tweede plaats. Maurice Lippens is een wínnaar. Hij is niét de Poupou, maar de chouchou van de Belgische financiële wereld.

In België is Maurice Lippens hét gezicht van het driespan ‘Royal Bank of Scotland / Grupo Santander / Fortis’, dat
ABN AMRO wil overnemen. Het Fortis-trio biedt 35,60 euro plus 0,296 aandelen ‘Royal Bank of Scotland’. Aanvankelijk was dat goed voor 38,40 euro per aandeel ABN AMRO. De beurscorrectie van de voorbije weken heeft ook het aandeel ‘Royal Bank of Scotland’ aangetast, waardoor de biedprijs gedaald is. Die bedraagt nu nog zo’n 38,05 euro per aandeel ABN AMRO.

Hoe is het dan te verklaren dat het aandeel ABN AMRO op de beurs nog altijd verhandeld wordt tegen 34,63 euro (de slotkoers van maandag 3 september)? Omdat veel mensen blijkbaar blijven twijfelen of Fortis en de zijnen wel bij hun biedprijs zullen blijven. Zullen ze van de turbulentie op de beurzen geen gebruik maken om hun bod te verlagen? Zelfs als ze er een flink stuk van af doen, ligt hún bod nog altijd boven de biedprijs van Barclays. Want die bestaat voor bijna twee derde uit aandelen Barclays. En dat komt nu nog maar neer op 32 euro per aandeel ABN AMRO.

Zelfs gehaaide beleggers, fondsbeheerders en traders zijn de voorbije weken beginnen twijfelen. Zeker toen het aandeel ABN AMRO op 10 augustus daalde tot een dieptepunt van 31,20 euro.

Een week later – op donderdag 16 augustus – heb ik in ‘Het Journaal’ gewezen op die absurde situatie: een aandeel waarvoor je begin oktober ruim 38 euro zal krijgen, kon je gewoon op de beurs kopen ónder 32 euro.
“Maar ben je daar zéker van, dat je begin oktober 38 euro zal krijgen?” moest ik meteen ná ‘Het Journaal’ horen.
-Tja, zéker…Ben jíj er zéker van dat morgen de zon weer opgaat?
“Ja, daar ben ik nu eens zéker van, zie,” zei mijn gesprekspartner.
-Wel, als jij dáár zéker van bent, dan kan je ‘r ook van op aan dat je begin oktober 38 euro zal krijgen voor een aandeel ABN AMRO.

Omdat ik zelf ook graag iets verdien aan mijn eigen tips, heb ik ’s anderendaags nóg een flinke schep ABN AMRO’s bijgekocht. Ik vreesde dat het onmogelijk zou zijn om ze nog op de kop te tikken ónder 32 euro. Maar zie: de openingskoers bedroeg 31,90 euro. En dat was nog te veel betaald. Want als ik een half uurtje geduld had gehad, had ik maar 31,41 euro hoeven neer te tellen.

We zijn nu ruim twee weken verder. Het aandeel ABN AMRO kost op de beurs nog altijd bijlange geen 38 euro. Nog altijd houden beleggers dus rekening met de mogelijkheid dat het Fortis-trio zijn biedprijs zal verlagen. Blijkbaar kennen ze Maurice Lippens niet goed. Zoiets doet een man van stand niét. Daarom kun je mij al wekenlang horen zingen “Allez, allez, Maurice!”. Want Maurice Lippens wéét dat een (wieler)kampioen zoals hij, nóóit zijn supporters mag ontgoochelen.