De CIM, die al sinds jaar en dag kijk- en luisteronderzoeken uitvoeren, maakten in augustus de nieuwste marktaandelen van alles wat radio maakt, bekend. Golf 14 gaat over de periode 15 januari tot en met 15 juni 2007. En dit is wat Radiovisie erover schreef:
De gegevens van de nationale radio's zijn op basis van de laatste golf. De andere radiocijfers zijn gebaseerd op de gegevens uit een cumulatie van meerdere golven, zodat er een voldoende aantal observaties zijn.
LANDELIJKE OMROEPEN
1. Radio 2 - 31,80% (31,58%) 2. Q-Music - 17,61% (16,42%) 3. Donna - 13,26% (15,3%) 4. Radio 1 - 7,86% (7,78%) 5. Studio Brussel - 8,47% (7,15%) 6. 4FM - 5,14% (6,93%) 7. Klara - 2,06% (1,51%)
Radio 2 blijft eenzaam aan de top. Gebouwd op een niet te verwoesten fundering blijkbaar. Een minimale stijging van 0,22% stuwt het aantal luisteraars van de familiezender richting 1 Vlaming op 3. Uniek in Europa, dat verder onbegrijpend naar het fenomeen kijkt. Wij ook. Nog steeds. Er moet iets in het Vlaamse water zitten. Of in de Vlaamse genen. Dat Q-Music alweer zieltjes wint en daarmee alsmaar verder uitloopt op concurrent Donna, is niet echt verrassend. Probeer een neerwaartse spiraal maar eens om te buigen. Maar dat de kloof dit keer met iets meer dan 2% werd vergroot is wel opvallend. Ook opvallend en bijgevolg zijn ze bij de publieke omroep dan toch nog 'goed gezind' vandaag is de winst voor alle overige zenders. Voor de tweede keer op rij trouwens. Radio 1, de nieuws- en informatieomroep doet het met 0.08%, Studio Brussel stijgt liefst 1,32%, terwijl de enige klassieke omroep van dit land een knappe winst van ruim een half precent liet noteren. Dé grote verrassing van deze meting is het verval van 4FM. Vorige keer nog in het kamp van de winnaars, noteert men nu een zwaar verlies van 1,79%. Er is nog behoorlijk wat werk aan de winkel voor Bert Geenen en Co. 4FM blijft tot nader order een op-en-neer zender. Na een stijging volgt een daling en omgekeerd. Nog steeds te onbekend bij het grote publiek is ons oordeel. De komende campagne om dit station wel bekend te maken, is broodnodig.
NETWERKEN
1. Topradio - 89.260 (75.100) - 1,33% 2. Radio Contact - 59.360 (50.200) - 0,9% 3. Be One - 42.250 (26.400) - 0,75% 4. RGR FM - 19.880 (7.500) - 0,21% 5. VBRO - 13.030 (15.200) - 0,16% 6. Cool.fm - 17.050 (14.700) - 0,22% 7. Extra Gold - 1.850 (9.800) - 0,02% 8. Crazy FM - 1.730 (geen vorige meting) - 0,01%
Topradio is en blijft het grootste netwerk. Al blijft het appelen met peren vergelijken. CIM zou een oplossing moeten bedenken voor dit fenomeen. Topradio, Contact, Be One en Cool.fm zijn in alle Vlaamse provincies te ontvangen. VBRO, Extra Gold en Crazy FM zijn pure West-Vlaamse aangelegenheden. RGR FM een gedeelde Antwerpse/Vlaams-Brabantse. Wat misschien niemand nog had verwacht, Contact gaat er warempel op vooruit. Net als Cool.fm trouwens. De grootste sprong voorwaarts is evenwel weggelegd voor Be One. Kortom, de netwerken maakten een niet onaardige beurt.
OVERIGE ‘ZENDERS’
Sporza Radio - 24.200 - 0,25%
Donna Hitbits - 4.940 - 0,06%
Radio BemBem - 3.410 - 0,04%
Klara Continuo - 2.460 - 0,01%
Nieuws+ - 2.280 - 0.01%
De categorie 'het sop is de kool niet waard'. Het staat er een beetje oneerbieding, maar als je de technische en financiële inspanningen bij elkaar optelt om deze radioprojecten in de lucht houden, dan kan het niet anders of aan het eind van het jaar moffelt de boekhouder de cijfers onder de mat. Handen vol geld kosten ze voor nauwelijks een handvol luisteraars. Leg dit maar eens uit aan de aandeelhouders. Zeg nu zelf, voor Nieuws+, Klara Continuo en Donna Hitbits, onderhoudt de VRT een compleet DAB-park dat een vermogen kost(te). Samen zijn ze goed voor ongeveer 10.000 luisteraars. Net zo triest is het eigenlijk wat Sporza Radio betreft. Gebruik makend van DAB, middengolf en internet, bereikt men 24.200 luisteraars. Dat moet de publieke omroep zowat 25,00 euro per luisteraars kosten. Maar goed, na veel te lang wachten, is de fout alsnog ingezien, en gaan zowat alle sportprogramma's van VRT terug naar Radio 1 vanaf 3 september. Radio BemBem van de VMMa, is te beluisteren via kabel (allesbehalve gratis!) en het internet. Men maakt er dagelijks 3.500 kinderzieltjes gelukkig mee. Wachten op betere tijden of een verandering in de wetgeving waardoor dit station alsnog op FM kan?
LOKALE OMROEPEN
Daar ging het in het artikel blijkbaar niet over.