Een andere kijk op het nieuws vanaf de Belgische Oostkust
27/10/2008
Einde lijnvluchten binnen Nederland brengt luchthaven Knokke in herinnering
Met vlucht KL 1718 van Maastricht naar Amsterdam van 25 oktober werd het tijdperk van binnenlands lijndienstverkeer in Nederland afgesloten. Er is nu geen onderneming meer die binnen Nederland nog passagiers op lijndiensten vervoert. KLM maakte bekend, overigens geruime tijd voordat de kredietcrises zich aandiende, dat Amsterdam-Maastricht vice versa economisch niet meer rendabel is. Toch werden op deze route, met drie vluchten per dag, jaarlijks zo’n 55.000 passagiers vervoerd. Volgens woordvoerder Mark Keulers van MAA was stopzetting absoluut niet nodig. „Enkele jaren geleden lag het aantal passagiers zelfs op 90.000. Toen vloog KLM cityhopper nog vijf keer per dag op en neer, waardoor zakenmensen veel meer keus uit aansluitingen op Schiphol hadden.” De eerste (KLM-)lijndienst binnen Nederland startte op 1 juli 1931 tussen Rotterdam en Haamstede. Kort daarna werd dit traject doorgetrokken naar Vlissingen, Knokke en Amsterdam.
“GESELS van een imaginaire god” schetst in 284 bladzijden problemen en mogelijke oplossingen rond de migrantencrisis, het gevaar van globalisatie, de heerschappij van de dollargod en de dreiging van een derde wereldoorlog. Hoe komt het dat tienduizenden moslimgezinnen de landen van hun vroegere koloniale meesters werden binnengesmokkeld in een soort retourkolonisatie? Wat is nodig om de bestaande Europese waarden te beschermen? Zijn gepast onderwijs en intensieve integratie de oplossing voor een betere toekomst?
Meer info over “GESELS van een imaginaire god”
VLUCHT NAAR PENZANCE
(klik op de coverfoto voor meer info)
“Vlucht naar Penzance”
Verhalen van Vlaamse vissers in de Tweede Wereldoorlog