1/02/2008

De soap gaat verder… de NMBS is volledig aan het zwalpen !

Meegedeeld door Patrick De Klerck, Vlaams Parlementslid

Vandaag (donderdag) heb ik, niettegenstaande de vele problemen van de afgelopen weken en misschien tegen beter weten in, nogmaals gekozen voor de trein om naar Brussel te pendelen. En ja hoor: het was weer “prijs” !

De heenreis verliep relatief goed, met “slechts” een vertraging van een tiental minuten. Hetzelfde kan echter niet gezegd worden van de terugreis…

Patrick:” Het is ongelooflijk, maar er waren opnieuw ernstige problemen op de lijn Tongeren/Hasselt – Blankenberge/Knokke. De trein (er werd – waarschijnlijk gezien de reeds eerder geschetste ontkoppelingsproblemen met de nieuwe treinstellen - blijkbaar teruggegrepen naar de oudere treinstellen die reeds verschillende jaren op de lijn worden ingezet) vertrok op tijd uit het station van Brussel-Centraal, zij het met drie rijtuigen minder. Hierdoor kon de toestroom niet verwerkt worden en moesten dan ook noodgedwongen heel wat pendelaars in de middengang en op de vloer plaatsnemen.

Ongeveer halverwege tussen Brussel en Gent merkten vele reizigers plotseling een grote ontstekingsvlam bovenaan de trein, gevolgd door een dubbele inslag aan de bovenzijde van het rijtuig. Onmiddellijk nadien voerde de machinist een noodstop uit, waardoor de trein abrupt tot stilstand kwam. De treinbegeleider deelde mede dat “de trein tot stilstand was gekomen”. Dit hadden we ondertussen reeds begrepen… Enkele minuten nadien meldde de treinbegeleider dat men het probleem (wat dit ook zou mogen zijn) aan het onderzoeken was. De gehele tijd was er geen airco en de belichting was minimaal. Nog een tiental minuten laten werd gemeld dat er een hulptrein werd ingezet vanuit het station Gent-St.Pieters met herstellingsmateriaal. Tevens werd gesteld dat we eventueel zouden worden weggesleept. Tien minuten later: de trein is op weg uit Gent en zal binnen een half uur aankomen.
Ondertussen werd gemeld dat de laatste twee rijtuigen tussen de velden zou blijven staan en dat de treinbestuurder van Hasselt aan de andere kant van de trein verwacht werd…, dus: een volksverhuis van achter naar de reeds afgeladen volle rijtuigen in het begin van de trein (sardienen in een ton hadden er niets aan…).

Een halfuur later werd gemeld dat het nog vijftien minuten zou duren, en vijftien minuten later nog vijf… Net voor we effectief konden vertrekken, zei de infrabel-begeleider dat er een zwarte tas was gevonden, wiens eigenaar eerst opgespoord diende te worden. Om 19.20 uur vertrok de trein, die om 16.27 uit Brussel-Centraal vetrokken was, dan uiteindelijk richting Gent. Vijf minuten later riep de boordchef dat de trein vertrokken was….(maar dit hadden we ondertussen reeds gemerkt…) Uiteindelijk bereikte na nog eens vijfendertig minuten onze boemeltrein met een slakkengangetje de Oost-Vlaamse hoofdplaats. Echter, gezien de deuren niet automatisch open konden worden gemaakt, diende dit manueel te gebeuren. De NMBS bood de ontredderde reizigers een drankje aan in het buffet van het station. Ik liet echter de kelk aan mij voorbijgaan en snelde mij naar spoor 11, waar ik merkte dat de volgende trein richting Blankenberge nog eens twintig minuten vertraging had. Moe en uitgeblust bereiken de Blankenbergenaars uiteinde de haardstede om 21.12…! De NMBS: het is inderdaad een beetje reizen…”

Het is onaanvaardbaar dat de pendelaars nu reeds wekenlang te kampen hebben met een minimale dienstverlening van de NMBS, waar er toch jaarlijks handenvol geld van de belastingsbetaler wordt ingepompt. De grote vertragingen lopen echt de spuigaten uit. Ik heb dan ook een boze brief geschreven naar de bevoegde Federale Minister Inge Vervotte (CD&V) om deze wantoestanden aan te kaarten. Misschien kan ze eens bellen naar haar voorzitter voor wijze raad… Ik vraag me af als ze met de trein naar haar kabinet pendelt…

Ik wil echter eindigen met een positieve opmerking: de communicatie was uitstekend (alhoewel soms hilarisch).