7/02/2008
Opgewaardeerde SCX dienst van New World Alliance bij APM Terminals Zeebrugge
De eerste van 8 x 8600 TEU schepen van de wekelijkse South China Express Service zal aankomen op 12 februari op de APMT faciliteit in Zeebrugge die uitgerust is om grotere Post-Panamax schepen te behandelen. APM Terminals zal het rode tapijt uitrollen voor de uitgebreide, wekelijkse New World Alliance South China Express (SCX) dienst wanneer de 8,600 TEU m/v Hyundai Brave haar eerste aanloop doet in een continentaal europese haven in Zeebrugge op 12 februari. De aankomst van het post-Panamax schip zal ingewijd worden met een officiƫle ceremonie met de Kapitein en bemanning ter ere van de inzetting van de nieuwe dienst. De 8 x 8,600 TEU schepen gaan de zeven 5,300 TEU schepen in de SCX dienst, welke in Juli 2007 zijn eerste aanloop deed op APM Terminals in Zeebrugge deed, aanvullen. De nieuwe dienst bestaat uit schepen ingezet door de New World Alliance leden APL, Mitsui OSK en Huyndai Merchant Marine, die de capaciteit zullen opdrijven met 60% in de snel groeiende China/Europa markt. De 850,000 TEU tellende faciliteit van APM Terminals Zeebrugge is uitgerust om de laatste generatie post-Panamax schepen te behandelen met een diepgang van 16 meter, 900 meter kaai-lengte en zeven super post-Panamax ZPMC kaai kranen die de mogelijkheid hebben om schepen te behandelen met een breedte van 22 containers. De container terminal, die in mei 2006 van start ging, is speciaal ontworpen en gebouwd om de noden en capaciteiten van de grotere container schepen die nu in de Verre Oosten/Europa markt worden ingezet, te behandelen. De container volumes van Azie naar Europa zijn gegroeid in 2007 met 20%. Plannen voor de ontwikkeling van de 2e fase van de APM Terminals Zeebrugge faciliteit voorzien ook een uitbreiding van de kaai-lengte tot 1,300 meter en een capaciteit van 2 miljoen TEUs.