21/07/09

De grootste ‘ocean liner’ ter wereld te gast in Zeebrugge

Op de nationale feestdag meerde de Queen Mary 2, de grootste ocean liner ter wereld, aan in Zeebrugge met aan boord 1.253 bemanningsleden en ruim 2.300 passagiers. Het is de eerste keer dat het 345 meter lange vlaggenschip van de Cunard-rederij naar een Belgische haven komt. De meeste passagiers gingen na aankomst van boord om kunststeden zoals Brugge en Gent te bezoeken of maken een excursie naar de Westhoek op zoek naar herinneringen uit WO I. Morgen zet de oceaanreus zijn reis verder naar Rotterdam. Later dit jaar vaart het schip naar o.a. New York, New England en de Caraïben. Gisteren zette de QM2 vanuit het Engelse Southampton koers naar Zeebrugge, waar het schip vanmorgen omstreeks 8 uur aankwam. Het is de eerste keer dat het grootste schip van de Cunard-rederij aanmeert in een Belgische haven.

Zeebrugge heeft inmiddels een stevige reputatie opgebouwd als port of call voor grote luxecruiseschepen. Vorig jaar nog vond er een historische ontmoeting plaats tussen twee andere ocean liners van Cunard, de nieuwe Queen Victoria en de Queen Elizabeth 2, die na meer dan 40 jaar trouwe dienst in de herfst van 2008 uit de vaart werd genomen.

De QM2 telt 14 passagiersdekken en 1.296 luxekajuiten. De passagiers kunnen terecht in vijf toprestaurants, die heel gevarieerde maaltijden aanbieden. Aan boord zijn maar liefst 42 verschillende diensten, gaande van een bloemist tot de verhuur van smokings en avondjurken. Het Cunard-vlaggenschip heeft tevens een casino, een groot wellnesscenter, een theater met 1.105 zitplaatsen, een planetarium, een bibliotheek en een winkelgalerij.

De Cunard-vloot telt momenteel twee schepen: de Queen Victoria en de Queen Mary 2. Deze ocean liners zijn gemakkelijk herkenbaar aan hun zwart-rode flanken. Trouw aan de rijke scheepstraditie worden ze gekenmerkt door indrukwekkende maar elegant ingerichte publieke ruimten – soms twee tot drie dekken hoog – afgewerkt met kostbaar hout, fijne mozaïeken en prachtige kroonluchters. Momenteel wordt de Queen Elizabeth gebouwd. Deze oceaanreus zal zijn allereerste reis maken in 2010.

Wie dit jaar nog met de QM2 wil meevaren, kan kiezen uit de Transatlantic Cruise van New York naar Southampton (6 nachten), de Canada & New England Cruise met New York als vertrek- en aankomstplaats (7 nachten), of de combinatie van deze twee cruisetrajecten (13 nachten). Reizen met Cunard kan vanaf 599 EUR per persoon voor een verblijf van 1 week.
Cunard Line is lid van de World's Leading Cruise Lines, de alliantie waartoe ook Carnival Cruise Lines, Holland America Line, Princess Cruises, Costa Cruises en The Yachts of Seabourn behoren. Deze cruisemaatschappijen bieden exclusieve vakanties naar de mooiste bestemmingen ter wereld.
Informatie en prijzen: Cunard Benelux, tel. 03 313 60 79http://www.cunard.be/

Feiten & cijfers in verband met de QM2

De Queen Mary 2 was, op het moment van tewaterlating in 2003, het grootste cruiseschip ooit gebouwd. Het schip werd vernoemd naar Koningin Mary van het Verenigd Koninkrijk, de grootmoeder van Elizabeth II, die de QM2 doopte op 8 januari 2004. Inzake tonnage is de in april 2006 gebouwde Freedom of the Seas groter, maar qua lengte is de QM2 nog steeds het grootste cruiseschip ter wereld. Met zijn 345 meter is de QM2 bijna vijfmaal langer dan een A380 superjumbo, die 73 meter meet. Het schip is eigendom van de Britse rederij Cunard en maakte in januari 2004 haar eerste zeereis. Op 16 april 2004 vond de eerste transatlantische oversteek van Southampton naar New York plaats. De eerste oceaanoversteek in oostelijke richting volgde op 25 april 2004. Een reis over de Atlantische Oceaan duurt zes dagen.
Eigenaar: CunardRoepletters: GBQMScheepswerf: Chantiers de l'Atlantique (Alstom), Saint-Nazaire (Frankrijk) Kostprijs: ca. USD 800 miljoen
Gedoopt: 8 januari 2004In de vaart genomen: 12 januari 2004
Passagiers: 2350Bemanning: 1253
Lengte: 345 meterBreedte: 41 meterDiepgang: 10 meterHoogte: 72 m (17 dekken waarvan 14 passagiersdekken)Tonnage: 151.400 bruto ton
Motoren: 157.000 pk (117 MW) GE LM2500 + gasturbine-dieselelektrisch bedrijfen 4 x 21,5 MW elektrisch aangedreven pods: 2 vaste en 2 azimuth thrusters
Snelheid: ca. 30 knopen (56 km/h)
Foto's: Cunard & Daniël Vanlandschoot