Van 9 tot 15 mei neemt het Havenbestuur Zeebrugge deel aan de economische missie naar Zuid-Korea onder het voorzitterschap van Zijne Koninklijke Hoogheid, Prins Filip van België. Zuid-Korea is een belangrijke economie voor Vlaanderen. De welvaart in Zuid-Korea neemt toe, de actieve bevolking groeit aan en de jonge generaties houden van internationale producten.
"Zeebrugge richt haar aandacht nu ook op Zuid-Korea, omwille van de bloeiende automarkt en de groeiende containertrafieken aldaar", aldus havenvoorzitter Joachim Coens. Tijdens de missie tekent Zeebrugge een Memorandum of Understanding met de Zuid-Koreaanse haven Pyeongtaek, die een gelijkaardige haven is als Zeebrugge.
Het Memorandum of Understanding heeft als doel informatie uit te wisselen inzake havenontwikkeling ; de visibiliteit van de havens te verhogen in Europa en Korea ; gezamenlijk functies, seminaries en commerciële contacten te organiseren ; samen een marketing uit te tekenen naar rederijen toe ; regeringsautoriteiten en havenexperten uit te wisselen.
Pyeongtaek is sterk vergelijkbaar met Zeebrugge op het vlak van infrastructuur, havensectoren en -strategieën. Het is een jonge haven aan de westkust van Zuid-Korea (Gele Zee), niet ver van de hoofdstad Seoul en gelegen in het midden van het Zuid-Koreaanse industriële weefsel en de consumptiemarkten.
De kusthaven ontwikkelt zich vooral als een belangrijke uitvalsbasis voor de handel met China. Met jaarlijks 48 miljoen ton goederen is Pyeontaek de 6e grootste haven in Korea. Auto’s, containers, vloeibaar aardgas en staal behoren tot de core business. Pyeongtaek is tweede grootste autohaven in Zuid-Korea met 600.000 eenheden op jaarbasis. De haven is in volle aanbouw. Tegen 2011 moet Pyeongtaek 52 aanlegposten tellen, wat een verdubbeling is van het huidige aantal. Tegen 2020 moeten dat er 74 zijn.
"Zeebrugge richt haar aandacht nu ook op Zuid-Korea, omwille van de bloeiende automarkt en de groeiende containertrafieken aldaar", aldus havenvoorzitter Joachim Coens. Tijdens de missie tekent Zeebrugge een Memorandum of Understanding met de Zuid-Koreaanse haven Pyeongtaek, die een gelijkaardige haven is als Zeebrugge.
Het Memorandum of Understanding heeft als doel informatie uit te wisselen inzake havenontwikkeling ; de visibiliteit van de havens te verhogen in Europa en Korea ; gezamenlijk functies, seminaries en commerciële contacten te organiseren ; samen een marketing uit te tekenen naar rederijen toe ; regeringsautoriteiten en havenexperten uit te wisselen.
Pyeongtaek is sterk vergelijkbaar met Zeebrugge op het vlak van infrastructuur, havensectoren en -strategieën. Het is een jonge haven aan de westkust van Zuid-Korea (Gele Zee), niet ver van de hoofdstad Seoul en gelegen in het midden van het Zuid-Koreaanse industriële weefsel en de consumptiemarkten.
De kusthaven ontwikkelt zich vooral als een belangrijke uitvalsbasis voor de handel met China. Met jaarlijks 48 miljoen ton goederen is Pyeontaek de 6e grootste haven in Korea. Auto’s, containers, vloeibaar aardgas en staal behoren tot de core business. Pyeongtaek is tweede grootste autohaven in Zuid-Korea met 600.000 eenheden op jaarbasis. De haven is in volle aanbouw. Tegen 2011 moet Pyeongtaek 52 aanlegposten tellen, wat een verdubbeling is van het huidige aantal. Tegen 2020 moeten dat er 74 zijn.